فولاد ابزار سردکار و انواع فولاد های ابزار گرم کار



 از جمله مهم ترین مقاطع فولادی موجود در بازار فولاد سردکار و فولاد ابزار گرم کارمیباشد که کاربردهای بسیاری در صنعت دارد. فولادهای ابزار سردکار فولادهایی هستند که محتوای کربن آن ها الزاما بالاست و به طور تقریبی شامل برخی عناصر دیگر آلیاژی می باشند
.
سوالی که برای خیلی ها پیش میاید این است که فولاد سرد کار چیست ؟ و چه کاربردهایی دارد ؟
ابتدا باید بدانید که فولاد ابزار سردکار انواع بسیاری دارد از جمله : فولاد 1.2080 ، فولاد 1.2379 ، فولاد 1.2436 و غیره . هرکدام از این فولادهای سردکار ویژگی های مختلفی دارند و کاربرد متفاوتی نیز دارند به عنوان مثال در ابزار پرس کاری ، نجاری و برش ابزار سردکاری ، غلطک سازی و غیره مورد استفاده قرار میگیرند. .

دمای سرویس دهی فولادهای ابزاری سردکار ماکزیموم 200 درجه سانتیگراد می باشد. مشخصه ی ویژه ی  انواع فولاد سردکار مقاومت سایشی بالای آن ها می باشد.
 این فولاد ها همچنین بسته به زمینه ی کاربردی شان تافنس بسیار خوبی را نیز ارائه می دهند. فولادهای ابزار تندبر همگی متشکل از فولادهای پر آلیاژ می باشند که سختی بالای خود را تا دمای کارکردی نزدیک به 600 درجه سانتیگراد ، تا محدوده ی 60 تا 67 راکول سی حفظ می کنند .ویژگی های عملیاتی آن ها تا حدودی متاثر از محتوای کاربید بالای آن هاست که منجر به مقاومت بسیار بالا در برابر سایش می شوند

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد فولاد ابزار سرد کار کاربردهای بسیاری دار  از جمله : ساخت وسایل اندازه گیری ، انواع قالب های توخالی کردن و کشش و سوراخکاری ، ماشین آلات برش ، غلطک های شکل دهی ، غلطک های تسمه سازی و غیره .
در خصوص اطلاع از قیمت فولاد ابزار سرکار ،و اگر قصد خرید فولاد ابزار سرکار و یا فروش فولاد سردکار می توانید به وب سایت بانک فولاد مراجعه کنید .

 فولاد های ابزار گرم کار  شکل دهی گرم قطعات کاری ساخته شده از فلزات آهنی و غیر آهنی و مشتقات آن ها را در درجه حرارت های بالا میسر می سازند. این فولادها در فرآیندهایی همچون ریخته گری تحت فشار ، اکستروژن گرم و آهنگری سقوطی و همچنین در تولید لوله و شیشه ، به کار گرفته می شوند.
قبل از جوشکاری فولاد گرمکار پیش گرمایش تا حداقل دمای 325 درجه ی سانتیگراد امری ضروریست. در طی جوشکاری نیز توجه به این نکته ضروری است که دما نباید پایین تر از این دما افت کند و نیز نباید بالاتر از 475 درجه سانتیگراد برود.
پس از اتمام پروسه ی جوشکاری فولاد گرمکار ، نرخ خنک کاری بسیار آهسته پیشنهاد می گردد. ماده ای که قبلا آنیل شده بایستی پس از جوشکاری مجددا آنیل گردد و تجهیزاتی گه قبلا سخت و تمپر شده اند بایستی به دمای 30 درجه پایین تر از آخرین دمای تمپرینگ رسانده شود.

از مهم ترین انواع فولاد های ابزار گرم کار می توان به فولاد گرم کار 2344 اشاره کرد. ویژگی منحصر به فرد این فولاد ترکیبی از عناصر آلیاژی کروم، مولیبدن و وانادیم Cr-Mo-V است که مقاومت در برابر سایش خوبی را در درجه حرارت های  بالا موجب می شوند
از مهم ترین مشخصات فولاد 2344  حضور مقادیر بالای وانادیوم در این فولاد می تواند سبب مقاومت سایشی ایده آل هم در دماهای بالا و هم در درجه حرارت های پایین گردد. قابلیت ماشین کاری فولاد گرم کار 2344 بسیار بالاست. این فولاد ابزار به طور عمده در زمینه ی ریختگری آلومینیوم،منیزیوم و روی مورد استفاده قرار می گیرد


برای آنیل کاری فولاد 1.2344 را تا دمای 760 – 810 درجه سانتیگراد حرارت می دهیم . به آهستگی در کوره خنک می کنیم. این پروسه ماکزیمم میزان سختی به میزان 229 برینل را ایجاد می کند.

اگر قصد دارید از به روز ترین قیمت فولاد 1.2344 مطلع شوید کافی است با شماره تماس بالای صفحه تماس بگیرید و پس از مشورت با کارشناسان بانک فولاد خرید فولاد 1.2344 و یا فروش فولاد 1.2344 خود را با خیال آسوده انجام دهید






.


Comments

Popular posts from this blog

قیمت فولاد MO40

قیمت ورق هاردوکس